|
Runsten U 1173 |
Vem var Erik runristare? |
|
|
Jag har huggit Eriks runor, studerat
original i Edinburgh och
alla övriga kända Erik-runstenar, jag har lärt känna
Erik.
Vi arbetar
båda med människor
som vill synas och höras
långt efter
sin död, för att lyckas kuvar vi ytan på vackra stenar med
slägga och
järn, låter runor och ornamentik bära meddelande till okänd
framtid.
Med 1000 års skillnad har
vi fortfarande mycket gemensamt och
här kommer jag använda allt jag ser och lärt för att beskriva Erik.
Ornamentik och runor talar
för att Erik var verksam 1030-1050.
Ett område 5 km norr om Enköping verkar vara Eriks hemort. |
|
Erik är en tidig runristare,
verksam många år före de kända runristarna Fot, Öpir och
Livsten m.fl.
Sagan om Erik Runristare
av Kalle Runristare
Erik föds år
1013
Grop-Norrby, Back-Norrby och Rotbrunna är Eriks hemtrakter.
Redan som liten fascinerades Erik av
runor och runstenar.
Vid härdens sken under långa vinterkvällar berättas det om
långa färder och stordåd, både av gamla och nya gudar och
av sedan länge döda släktingar. Nästan alltid dök runorna
upp i olika former. Erik lyssnade alltid noga och han
fascinerades, en speciell lockelse växte sig stark.
|
|
16 år gammal lät han gårdens smed tillverka ett par
huggmejslar åt sig och straxt efter började han hugga sina
första runor på en av gårdens stenar. De första huggspåren
blev krokiga och grunda och mejslarna slöades fort.
Erik blev besviken men han gav inte upp,
smeden fick smida om mejslarna och härda dem på ett
annat sätt så att de skulle hålla skärpan lite längre.
En vecka senare hade Erik hittat tekniken, huggspåren blev
djupa och raka och mejslarna höll bättre än tidigare.
Nu kände sig Erik redo att hugga en riktig runsten och
lärostenen framför honom lämnades åt sitt öde i gårdens
närhet.
Erik hittar sin sten och nu ska en riktig runsten huggas.
Mödosamt och med många och lärorika problem lyckas Erik
hugga klart sin första runsten mot slutet av sommaren. Den
blev inte stor och runinskriften blev kort och det behövdes
inget tränat öga för att se att upphovsmannen saknade
erfarenhet. Erik som själv börjat få ett tränat öga såg detta allt för väl, hans
förväntningar hade varit långt större än resultatet och nu
blev han åter besviken.
Han tappade både lusten och modet
att fortsätta som runristare. |
Av Eriks 18 kända huvud är
det bara två som visas från sidan, båda i
Uppsala, U 978 och U 943. Endast U 1173 har
rullad tunga och U 732 är det huvud som är jämnast. |
|
Släkt och vänner till undsättning,
de berömmer Erik för hans tilltag och resultat och de
uppmuntrar honom att gå vidare. Lusten
kom tillbaka.. nu starkare än tidigare och han vill visa alla
att han kan bättre.
Hela hösten och vintern samlar Erik all
kunskap han kan komma över, han studerar omgivningens
runstenar med nya ögon, en runristares ögon. Han synar
varje konstverk han träffar på som bonader, smycken och
träsniderier och han möter ett kors i Sigtuna som inspirerar
så till den grad att det blir hans följeslagare under många
år.
Våren kommer och Erik är redo för
storverk.
Samtidigt har hans far i hemlighet övertalat en bonde på en gård en
bit bort att låta Erik hugga sin första runsten på
beställning. När Erik besöker gården blir man snart överens
och man väljer ut ett lämpligt runstensämne. Ämnet flyttas
till den plats där arbetet ska utföras och där runstenen
senare ska resas.
När man diskuterade runstenens utseende så
visade Erik teckningar från den gångna vintern. Det stora
korset som Erik har fastnat för lockar även bonden, hans
gård och det mesta av bygden runt omkring blev för inte så
länge sedan kristnat och |
Erik har två typer av
bandknut mellan hals och stjärt.
På stenar där Erik lagt ner extra omsorg får de
öppna öglor som på U 768 ovan, är korsbladen spetsiga blir bandknuten spetsig.
På U
1173 ovan syns hur Erik strävar efter att låta
runorna sluta i samma höjd, Erik lämnar även
stort utrymme till runorna nedanför knuten. |
|
bonden
tyckte det var viktigt visa var man står
när det gällde den saken, dessutom var korset ett av de
vackraste han sett.
En hård kolbit blir Eriks penna, han skissar upp
ornamentiken på runstensämnet, en orm sedd ovanifrån med
runda ögon och tunga, en kropp som följer stenens
ytterkanter och där ormens hals och stjärt möts låser
han dem med en bandknut, en bandknut som förlängs uppåt
och omvandlas till det stora korset.
Arbetet kan börja och Erik nöter fårfäll dagar i
sträck.
Ibland sover han kvar på gården men oftast tar han sig
hem eftersom det inte är allt för långt. De gånger han
tar sig hem passar han på att skärpa upp, och härda
om sina mejslar som nu växt i antal, nästan 10 stycken
har han fått ihop.
Vid ett tillfälle när han hade jobbat länge vid
runstenen och var trött och okoncentrerad, fick han ett
illa taget stenskott i ögat, instinktivt gnuggade han
för att få bort smärtan men insåg snart att det
bara blev värre. Erik vinglade med rinnande öga och
snorig näsa upp till gården där han fick hjälp.
Mot kvällen kom gråväder med regn och rusk, inget väder
för runristning vilket passade bra nu när Erik
ändå behövde vila sitt repade öga. Erik förvånades hur
väl omhändertagen och ompysslad han blev, vad han inte
visste var att bonden hade givit stränga order om just
detta för att Erik snabbt skulle bli frisk och skarpögd
igen.
Bonden ville nu, mer än någonsin, se sin runsten bli
rest.
Efter två dagar pressas gråvädret bort av solen och
runstenens yta torkar.
Eriks öga har läkt och nu det finns inga ursäkter att
inte fortsätta arbetet.
Vis av sin nya erfarenhet kisar Erik under arbetet
och han vilar när han blir trött. Arbetet går
bra och snart är all ornamentik huggen. |
|
Erik gör sig redo för runinskriften.
Själva inskriften har Erik inte så mycket att säga till
om, bonden visste mycket väl vad han ville få sagt.
Eriks uppdrag blir att stava rätt, placera ut runorna
jämt och hugga dem väl.
Utplacering av runor trodde Erik skulle vara
enkelt men det visade sig var tvärt om. Runorna
skulle ha jämnt avstånd från varandra och börja och
sluta i samma höjd för att helhetsbilden skulle bli bra.
Erik ville dessutom att runorna över och under
bandknuten skulle hålla samma höjd.
Problemet var att runorna antingen inte fick plats eller
så blev det plats över.
Till slut var stenens yta fullklottrad av svarta
markeringar från kolbiten som Erik använde att rita med.
Nästa problemet var ännu svårare att lösa, varje runa
hade olika bredd så när Erik väl började hugga så stämde
inte markeringarna i alla fall. Erik kunde omöjligt få
runorna helt jämnt fördelade, nästan fick duga.
|
|
All koncentration på runornas utseende och
placering höll på att orsaka flera misstag av en annan
sort, fel runa på fel plats men som gick att ändra så
misstaget knappt syntes. När alla runor var
färdighuggna och Erik gick igenom sitt arbete upptäckte
han att två av S-runorna blivit spegelvända.
Erik kunde inte begripa hur detta hade
gått till, men eftersom de ändå inte var några
svårigheter att ljuda dessa så lämnade han dem så som de
såg ut.
Runstenen restes vid färdvägen med
gårdsfolkets gemensamma krafter, den rengjordes och
målades upp i flera färger. Äntligen stod där en runsten
som Erik hade huggit, han gick fram och åter på
vägen för att försöka förstå hur förbipasserande
skulle uppleva den.
Erik
blev nöjd med vad han såg och en stor lycka och
tillfredsställelse växte fram.
Den nya runstenen och den nya runristaren blev omtalad i bygden och Erik
fick under en tid många lovord för sitt verk.
Säker i sadeln började Erik fundera på om det fanns
möjlighet att förenkla arbetet, han kom fram till
att A och N runorna bara behöver en halv bistav, åt
ena hållet, alla skulle ändå förstå vilka runorna
var. Tilltaget skulle bespara Erik en del
arbete och redan på nästa runsten skulle förändringen
införas.
Under åren som följde fick Erik flera uppdrag,
ibland högg han till och med två runstenar på en
sommar, ibland fick han sent på hösten avbryta sitt
arbete för att fortsätta till våren. |
|
Den äventyrliga konstnären i Erik lockade
till förnyelser och utmaningar, men den
ornamentik och kors som Erik blivit känd för
verkade vara just vad alla ville ha.
Erik hade blivit en riktig runristare och
ornamentiken han högg var hans levebröd.
Den äventyrliga delen av Erik fick vänta.
År 1043 hade Erik huggit fler än 10
runstenar. De flesta uppdragen hade varit så
långt bort från hemmet att Erik hade stannat
kvar under arbetets gång. Det gjorde att Erik
ständigt fick lära känna nya människor under
längre tider, vilket i sin tur gav oanade
fördelar.
Han lyssnade till märkliga berättelser,
om resor till främmande länder, om stordåd i
svunna tider, om gudar och makter som både
hjälpte och stjälpte. Erik lyssnade alltid
uppmärksamt och han samlade all information och
kunskap.
Snart kunde han själv
återge dessa berättelser som om de vore hans
egna när han satte sig vid nya matbord och
eldhärdar. Efter varje runsten blev Erik allt
populärare att lyssna till och han hade alltid
en ny och spännande berättelse att dela.
Erik var nu mer än bara en runristare, han var
även skald och budbärare! |
|
Under senvintern hade Eriks bästa väns bror Nocke dött i
en olycka.
Nockes föräldrar, Torsten och Hjälmdis, ville att Erik
skulle hugga en runsten till hans minne. Torsten bedyrade
att Erik skulle få fria händer och obegränsat med tid...
vilket skulle visade sig vara det samma som, ingen betalning
men väl tacksamhet och livslång vänskap.
Som motkrav önskade Erik hjälp av Nockes bröder i arbetet
vilket absolut inte var något problem, bara de fanns
tillgängliga vid höstskörden.
Erik och bröderna hittade snart en stor och lämplig sten och
platsen som utsågs var väl synlig ute på den öppna hagmarken
mellan Rotbrunna och Back-Norby, nära Nocke och hans bröders
hem.
För första gången kunde Erik släppa
lös äventyraren i sig.
Påeldad av bröderna skissade han upp sin vanliga
ornamentik, men denna gång med "extra allt". Som slutkläm
skulle han signera sitt verk med lönnrunor, något han och
bröderna glatt kokat ihop under en midsommarnatt
med gott fruktmjöd.
Erik och bröderna hjälptes åt att hugga, ett
befriande arbete i goda vänners lag som både roade och gav
mer inspiration, så pass att redan innan runstenen blev
färdig hade bröderna bestämt sig för att låta Erik hugga
ännu en runsten till Nockes minne, denna gång med Nockes
bröder som avsändare.
Erik och Bröderna hittade snart ett bra
runstensämne nära deras gård.
Ivriga att slutföra sitt arbete för att kunna påbörja det
nya gör de misstag.
När stenen blir rest och uppmålad syntes dessa tydligt inför
deras självkritiska ögon. Enhälligt beslutade man nu att
Nockes andra runsten skulle bli fri från fel och misstag,
gemensamt skulle de syna allt noga före det höggs.
Det är nu Erik hugger sin bästa
runsten. |
|
Nästa vår var det dags att hugga en runsten på Ängsö.
Erik som fortfarande är ovän med de för honom luriga
S-runorna hade äntligen löst problemet. Nu skulle de huggas
på ett nytt som han hört talas om, ett sätt som omöjligt
kunde bli fel och som också skulle göra arbetet enklare.
De nya S-runorna skulle bara bestå av
en halv huvudstav.
Erik hugger totalt tre runstenar på detta sätt, den första
på Ängsö, nästa i Forsby och slutligen en i Urlunda.
Men efter varje runsten växer klagomålen, många hade svårt att
läsa vanliga runor och nu blev det nästan omöjligt.
Erik lyssnar och tar åt sig och efter
runstenen i Urlunda återgår
Erik till till de vanliga S-runor igen. |
|
Åren går och till slut har
Erik blivit känd så långt bort som
till Uppsala.
Eriks fina kors, ibland med rundade korsblad
och ibland med spetsiga, hade vunnit mark
och nu fick Erik sitt livs beställning, en
runsten till det mytomspunna Uppsala.
Runstensämnet som i förväg hade utsetts till
Erik var ett större block av röd sandsten.
Erik har huggit i röd sandsten en gång tidigare, i
Fornby, många mil västerut så han visste vad
det innebar, lätt arbete och uthålliga
mejslar.
Korset är det som öppnade porten till
Uppsala, så där lägger Erik ner mer
arbete än någonsin. Resultatet blir
därefter, det fina korset med nålvassa
korsblad är det bästa Erik har huggit.
Tyvärr går arbetet lite
väl fort i den lätthuggna sandstenen, och
beställarens oväntade önskan om ett
drakhuvud sett från sidan blir mindre
lyckat.
Runorna försöker han få både jämnt fördelade
och extra fina, typiskt när koncentrationen
är inställd på utseendet och med runor som
bara har markerats med streck av kol, så
glömmer Erik en runa, F-runan i ordet
"efter" som istället blir ”eter”. misstaget
upptäcks allt för sent, först när stenen är
uppmålad och rest. |
|
Något år senare får Erik en ny chans i
Uppsala.
Även denna gång är det röd sandsten som ska
huggas, men nu på en stor tunn skiva. Åter
vill man ha ett drakhuvud sett från sidan
men Erik är förberedd, han har tittat i
böcker skrivna på främmande språk med många
bilder på demoner och drakar, han tar steget
fullt ut och ger draken ett huvud med
nacktofsar, huggtänder och ett eldsprutande
gap.
Trots det livfulla huvudet lyckas inte
Erik riktigt med sitt uppdrag.
Runstenens form och den stora ytan känns
ovant och drakens proportioner blir fel,
tjock hals och smal kropp och det stora
korset blir både snett och vint. Han väljer
nu bort de fina, smala korsbladen som är så
svåra att hugga i spetsarna, mer rundade och
lätthuggna får det bli.
När runstenen väl är färdig och placerad på
sin rätta plats målas den upp, då
upptäcker Erik att en del av drakens
nacktofs inte blivit huggen, Erik bara målar
den delen och låter det vara så för nu vill
han bli klar och komma därifrån. |
|
Efter nästan 23 år som resande runristare
till främmande gårdar och platser är Erik
trött,
han längtar hem till väntande gård och
familj.
Runstenen
i Uppsala blir hans sista verk.
Slutord!
Det ni nyss
har läst eller hört är en blandning av egna
erfarenheter, fakta och fantasi. Ingen kan
säga att det gick till just så här men
samtidigt är det inte omöjligt heller.
Anledningen
att jag skapat denna berättelse är dels för
underlätta förståelsen hur det kunde vara,
och är, att vara runristare, dels att locka
till fler visioner med nya synvinklar och
att skapa debatt.
/ Kalle
|
|